Τετάρτη, Ιουλίου 05, 2006

Περί πίστεως, εμπειρικά

Ως ερέθισμα είχα όλες τις συζητήσεις και Posts που έγιναν από Λίτσα,dcd,sourfou,Mboy,Tboy,marialena και ως αφορμή το κείμενο του roidi ..Προσπάθησα να ανασύρω τις δικές μου μνήμες από το θέμα πίστη, που αν και περίπλοκο τελικά ήταν τόσο απλό και ομαλά εξελίχθηκε χωρίς να κλωνιστούν τα θεμέλιά μου..

Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου τις χριστιανικές γιορτές κλασσικά τις τιμούσαμε και τηρούσαμε όλα τα εθιμοτυπικά.Μας παρότρυναν, οσο ήμαστε μικρά, να στολίσουμε τον επιτάφιο, να ρίξουμε ροδοπέταλα κι άλλα χαζά πραγματάκια τα οποία σε έκαναν να νιώθεις περήφανη που συνέβαλλες με τον τρόπο σου στη διαδικασία αλλά και που εν μέρει έκανες κάτι "καλό" , σκεφτόμενη το Χριστό,κτλ.. Όταν ήμουν 8 ή 9 χρονών, αδυνατώ να θυμηθώ, η μητέρα μου με πήρε ένα Σάββατο και με πήγε στην εκκλησία, όπου ήταν μαζεμένα πολλά παιδιά-ή μάλλον μόνο κορίτσια- σχηματίζοντας γκρουπάκια ανάλογα τις ηλικίες. Ένιωθα μια κάποια αμηχανία και ντροπή, όπως κάθε φορά που μπαίνεις σε μια καινούργια ομάδα..Αλλά μια άλλη περίεργη αίσθηση μου έχει αφήσει αυτή η πρώτη επαφή, μια μικρή αντίδραση ίσως, μιας και θα πρεπε να ξυπνάω απο πρωί και το Σάββατο ή ίσως είχα νιώσει κάτι να με πλακώνει..ίσως ο τεράστιος τρούλος που βρισκόταν από πάνω, η αχανής έκταση της εκκλησίας ή τα παγωμένα παιδάκια γύρω μου..

Το δημοτικό πέρασε γρήγορα,με ιστοριούλες/παραμυθάκια/παραβολές, με θρησκευτικά τραγουδάκια, όπως τα Χριστιανόπουλα και άλλα που φυσικά αδυνατώ να ανασύρω από τη μνήμη μου..Η αλήθεια είναι ότι είχα αρχίσει να νιώθω δέος και κατάνυξη, το Πάσχα το ζούσα, τα Χριστούγεννα λιγότερο, αλλά πάλι χαιρόμουν, προσπαθούσα να ακούσω τα ευαγγέλια για να καταλάβω και να μπω στη θέση και στο πετσί του "Ιησού που θυσιάστηκε για εμάς"..
Αλλά αργότερα κάτι δε μου κόλλαγε σε όλα αυτά, οι διαφορετικές ερμηνείες ίσως, οι διαφορετικοί κανόνες που άκουγα κατά καιρούς..
Μέχρι τότε πάντως ήταν η παρηγοριά μου εν μέρει, κάθε βράδυ προσευχή πριν τον ύπνο...ΚΑΘΕ βράδυ. Στην αρχή μια απλή, τυπική προσευχή, που με είχαν μάθει να παπαγαλίζω, που εξελίχθηκε σε ένα σύντομο ευχολόγιο και μια πιο σύντομη προσευχή.. Μια παναγίτσα δεμένη πανω από το προσκέφαλό μου και ένα χάλκινο δισκάκι με απεικονισμένη την Παναγίτσα με το γιόκα της, φερμένο από την Πόλη, καρφωμένο στον τοίχο πάνω από το κεφάλι κι αυτό (τότε δεν ήξεραν από σεισμούς ??)..Και μετά την προσευχή δως του διπλά φιλιά, ένα στη μικρή εικονίτσα κι ένα στη μεγάλη.. Στην αρχή υπό την παρακολούθηση της μάνας κι ύστερα μόνη μου.
Το κατηχητικό στην αρχή του Γυμνασίου εξελίχτηκε, έγινε πιο διασκεδαστικό, πιο κοινωνικό, πιο διαδραστικό, πιο ανθρώπινο..Τραγούδια υπήρχαν και πάλι, αλλά αυτή τη φορά είχε και άλλα με ωραίες μελωδίες, και εκεί μπορούσα να τραγουδήσω με όλη μου τη δύναμη χωρίς να σκέφτομαι ότι δεν έχω καλή φωνή και χωρίς να χρειαστεί να περάσω από κριτική επιτροπή για να μπω σε κάποια χορωδία, ώστε να έχω "επισήμως " την άδεια να μάθω να τραγουδάω σωστά.. Υπήρχαν όμως και άλλα, παιχνίδια, δωράκια, εκδρομές και φυσικά ιστορίες αγίων..Οι κοπέλες αυτές ήταν πραγματικά παιδαγωγοί, ήξεραν να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον ενός παιδιού, και θυμάμαι ακόμα τα ονόματα τους, Νάνσυ και Ηρώ..περίεργο αλλά είχα την εντύπωση ότι δε ξεχώριζαν καμία από εμάς. Σε μια από τις εκδρομές άκουσα τα κορίτσια της ηλικίας μου να ξελαρυγγιάζονται με τα τραγούδια του Ρουβά "θα σου κάνω μακαρόνια για να φας","αίμα,δάκρυα κι ιδρώτας" στην αρχή μου φάνηκε αστείο, αλλά πώς είναι δυνατό να μην τα είχα ξανακούσει.. Κι άκουσα και τη Τζαμάικα, που με μάγεψε και το μάθα από την πρώτη φορά που το άκουσα-σπάνιο για μένα..
"Κάθε πρωί που κίναγα να πάω στη δουλειά φεύγανε σαν πουλιά τα ψαροκάϊκα κάθε πρωί σκαρώναμε μαζί με το Μηνά ταξίδια μακρυνά ως τη Τζαμάικα
Κι αρμενίζαμε στα πέλαγα αγάπη μου παλιά
Κι ύστερα το βραδάκι μεθυσμενάκι στα καπηλιά σ' έπινα κοριτσάκι σαν το κρασάκι γουλιά γουλιά"


Κι ήταν ευχάριστη ανάμνηση για μένα, άνηκα σε μια ομάδα και μ άρεσε- κάτι σαν προσκόπους, δηλαδή ,αλλά αντί να μαθαίνουμε να δένουμε κόμπους, μας λέγανε για κάτι τύπους που είχαν "μαρτυρήσει" για την πίστη τους.. Και αναρωτιόμουν αν θα το έκανα ποτέ, αστραπιαία σκέψη κι έφευγε.. Φυσικά τα αγόρια δεν πρέπει να διασκεδάζανε ,όλα, τόσο, μιας και αρκετές τάξεις είχαν κάτι παπάδες για κατήχηση.. Αλλά δε ξέρω και πολλά μιας και τον αδελφό μου δεν τον είχαν στείλει, άλλο παράδοξο κι αυτό και μόλις τώρα το συνειδητοποίησα!

Στην τρίτη Γυμνασίου πέρασα στην άλλη τάξη, εκεί με περίμενε μια τελείως διαφορετική πραγματικότητα..Μια 70 χρονών κυρία έκανε μάθημα σε μεγαλο-κοπέλες, που σε ένα μεγάλο ποσοστό τους φορούσαν μακριές ή έστω σεμνές φούστες, το κλίμα ήταν αφόρητα σοβαρό-βαρετό- πάλι καλά τώρα που το σκέφτομαι. Οι συζητήσεις, που κατέληγαν να γίνονται μονόλογος, περιστρέφονταν συνεχώς γύρω από ένα θέμα και τις προεκτάσεις του "ο Θεός που μας αγαπάει όλους"..Δεν πρέπει να ξαναπάτησα..

Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό που με ώθησε να εγκαταλείψω, ήταν η οργή της έφηβης, ήταν το μυαλό που έμπαινε σε λειτουργία, ήταν τα κενά στην ιστορία της δημιουργίας, ήταν τα μαθηματικά και οι επιστήμες, που με κατέκτησαν και ζητούσαν απόδειξη για κάθετι απτό και μη, ήταν που απαιχθανόμουν το άγιασμα+ευχέλαιο και όλο το ψυχαναγκασμό και ήταν το πρώτο σκίρτημα και η πρώτη φορά που αποφάσιζα και ενεργούσα για μένα χωρίς προσευχή-ευχή.. Σιγά σιγά , με αργά βήματα, άρχισα να συνειδητοποιώ ότι κάθε επιτυχία μου και σωστή απόφασή μου μέχρι τότε, την απέδιδα στη βοήθεια του Θεού, και τη ζητούσα όταν συναντούσα τα σκούρα...Τελευταία φορά ,που τη ζήτησα ήταν στο Λύκειο... αυθόρμητα μια σκέψη, που είχε συνηθίσει να αναδύεται στις δύσκολες στιγμές , πέρασε ακαριαία αλλά αμέσως σβήστηκε συνειδητά..

Και από τότε διάφορες σκέψεις έχουν γεννηθεί και πεθάνει μέσα στους λαβύρινθους του μυαλού και της συνείδησης κι όποια μου φαίνεται πιο λογική την υιοθετώ μέχρι να βρω την επόμενη..Το θέμα της πίστης μου εξελίχθηκε στην αναζήτηση της πρώτης ενέργειας που έδωσε την κινητήριο δύναμη, αλλά έπαψε να είναι απλά ένας Θεός, έγινε απλά μια "ενέργεια" που δεν αποφασίζει, ούτε επιβλέπει, ούτε μαλώνει, ούτε τον βρίσκουμε μετά θάνατο, ο θάνατος για μένα είναι απλός..μαύρο, κενό και σκουλήκια..δεν υπάρχει τίποτα, αυτή είναι η δική μου πίστη αν πάλι υπάρχει κάτι θα εκπλαγώ ευχάριστα.. Η ενέργεια! Αυτό μόνο με έχει προβληματίσει, άλλες φορές την απορρίπτω ακόμα κι αυτή, όλο και κάποια εξήγηση θα βρεθεί, απλά το μυαλό ακόμα είναι μικρό, όπως ήταν αυτών, πριν ακούσουν κι αποδεχθούν το Γαλιλαίο ή το Νεύτωνα ή τον Αινστάιν .. Περιμένω να μάθω περισσότερα και πάντα θα είμαι ανοιχτή σε νέες απόψεις.. Δε θυμάμαι την ακριβή στιγμή που σταμάτησα να Πιστεύω, ίσως όταν σταμάτησα να εναποθέτω τις ελπίδες μου σε κάτι ανώτερο από μένα, γιατί έτυχε να ερωτευτώ και να παραστρατήσω, αλλά στα δικά μου μάτια ήμουν στο πιο σωστό ,από ποτέ, δρόμο.
Και όταν πέθανε η γιαγιά μου , δε στεναχωρήθηκα το ομολογώ, για αυτή, αλλά για τη μητέρα μου και άναψα ίσως το τελευταίο πραγματικό κερί, επειδή αυτή Πίστευε..
Αλλά μερικούς μήνες αργότερα είδα ένα όνειρο, και ήμουν στο κρεβάτι μου στο δικό της σπίτι με σβηστά παντού τα φώτα.. Είδα ότι μου χτυπούσαν το κουδούνι και πάω στο θυροτηλέφωνο να ρωτήσω..
''Ποιός είναι?"
"Εγώ είμαι", η χαρακτηριστική φωνή της γιαγιάς με έκανε να τρομάξω και ν αναπηδήσω ως το ταβάνι
"?!!?!!"
με τρεμουλιασμένη φωνή συνέχισε "Ήθελα να σου πω, ότι ο Χριστός......δεν είναι όπως τον φανταζόμαστε!!!" φρίκαρα και ξύπνησα χεσμένη στο φόβο δε μπορούσα να κουνήσω, φοβόμουν ότι βρισκόταν στο ίδιο δωμάτιο, παράλογος φόβος αλλά χρειάστηκαν 1-2 ώρες να ηρεμήσω.
Και μια που λέω για όνειρα μετά από πολύ καιρό είχα δει και τον παππού ήρεμο, γαλήνιο και πράο με μαγκούρα να συναντιόμαστε σε ένα τρένο και να είμαι χαρούμενη που τον βλέπω , του μιλάω και σε μια στάση με δυσκολία σηκώνεται να κατέβει, να πάει στο καφενείο και σκέφτομαι να τον βοηθήσω και να τον ακολουθήσω..Εκείνη την ώρα σφυρίζει η πόρτα και μου λέει "Μην κατεβαίνεις μαζί μου.Εσύ θα κατέβεις σε άλλη στάση".. Αλλά ξύπνησα ήρεμη


Είναι μάλλον η αίσθηση που μας έχουν αφήσει οι άνθρωποι όσο είναι εν ζωή..

Η πίστη είναι περίπλοκη πάντως, αφορά το άτομο και οι παράγοντες είναι πολλοί όσοι και οι τρόποι αντίληψης της ,πχ ένας άνθρωπος, μεγαλωμένος στην ίδια οικογένεια, με το ίδιο "πρακτικό" μυαλό και χωρίς κατήχηση και καταλήγει να είναι πιο πιστός.. Την Παρασκευή μου επιτέθηκε φραστικά μια κοπέλα στο θέμα της πίστης, από τις ελάχιστες φορές που ανοίγω αυτό το θέμα, μιας και είναι πολύ προσωπικό, λέγοντας μου ότι "θεωρεί κακούς-ή κάτι τέτοιο- τους ανθρώπους που πιστεύουν μόνο στον εαυτό τους"-αυθαίρετο συμπέρασμα.
Φυσικά δεν μου έδωσε την ευκαιρία για μια φυσιολογική συζήτηση ή να της εξηγήσω, έτρεμε από τον εκνευρισμό της..

Όπως και να χει..όσο εναπέθετα τους φόβους μου,την άγνοια μου και τις δυσκολίες μου στο Θεό, υπήρχε η πίστη ότι θα βοηθούσε, τώρα πλέον μου ακούγεται αστείο , τώρα πιστεύω ότι μπορώ να σταθώ όρθια και μετά από καταιγίδα, ότι θα μάθω να εξηγώ τους φόβους μου και θα εμπλουτίσω τις γνώσεις μου και ότι δε θα χρειάζομαι ένα κατασκεύασμα της ψυχής για να ακουμπάω.. Αλλά επειδή η ζωή είναι μεγάλη και πάντα θα υπάρχουν ανατροπές καλύτερα να πιστέψω προσωρινά ότι δε θα ξαναπιστέψω..:p

25 σχόλια:

Γείτων είπε...

Kι εγώ παλιά(πολύ παλιά όμως) πίστευα ότι θα με βοηθήσει ο θεός. Αργότερα πίστεψα ότι θα με βοηθήσουν οι γονείς. Κάποια μέρα θα πιστέψω ότι θα με βοηθήσουν οι φίλοι. Να δουμε πότε θα πιστέψω ο βλάκας ότι μπορώ να εμπιστεύομαι εμένα όταν χρήζω βοήθειας. :)

Λίτσα είπε...

Εξαιρετικό κείμενο, MariR1.

roidis είπε...

τόσο καθαρά τα λόγια και οι σκέψεις σου, με τόση ειλικρίνεια διατυπωμένες...

MariR1... μέχρι τα 16 μου, ήμουν ψάλτης!

βγάλε συμπέρασμα.

zouri1 είπε...

συγκινιτικη

Epsilon είπε...

Ωραίο ποστ! Θαυμάζω αφάνταστα την υπομονή σου να συμμετέχεις σε αυτές τις θρησκευτικές διαδικασίες έστω και ως παιδί.
Την πρώτη φορά που με πήγανε να κοινωνήσω (από τις πρώτες μου εικόνες)έφτυσα την κοινωνία, μετά από αυτό, ουδέποτε ξαναπροσπάθησα.
Η πίστη είναι για μένα πολύ προσωπικό ζήτημα και θα ήταν τόσο λάθος να την συνδέουμε με την εκκλησία.
Ροΐδη ομολογώ ότι αυτό δεν το περίμενα από σένα :-P

Tasis Plisis είπε...

Ας πιαστουμε ολοι χερι-χερι. Ελα...μη ντρεπεστε.
Μαριρενα, δεν ηξερα οτι ειχες πεσει στα βαρια οταν ησουν μικρη. Ξερω οτι εισαι καθαρη πλεον και χαιρομαι. Τι τραβηξες κι εσυ... Ολοι μαζι: "Και η Μαριρενα ειναι ενταξει!"
Roidis, ποιος θα το περιμενε αγαπητε... ποιος θα το περιμενε... παμε: "Και ο Ροιδης ειναι ενταξει!"
Και να εξομολογηθω κι εγω την αμαρτια μου...αχχχ....πριν χρονια...πριν πολλα χρονια...ενα Πασχα! Ναι, Πασχα. Δοκιμασα...κατι ελαφρυ....να...ενα τοσο δα στολισμα επιταφιου....συγγνωμη...σνιφ...ημουν τοσο αδυναμος και μικρος...κλαψ...ειμαι καλα ομως! Καλα!!
"Και ο DCD ειναι ενταξει!"



:PPP

ZissisPap είπε...

Διαβάζεται σαν παραμύθι το βράδυ στα παιδιά, μετά την προσευχή...
Νομίζω πως όσοι έζησαν τα παιδικά τους χρόνια εκτός μεγάλων αστικών κέντρων έτσι μεγάλωσαν...
Πάντα με συγκινούσε η ψαλμωδία στην εκκλησία (η σωστή κι όχι από κάτι ψαλτάδες σαν πατημένες γάτες!)...
Τώρα ξέρω ότι είναι η μουσική που μου αρέσει και ένα κομμάτι αυτής είναι η Βυζαντινή...

Mari-R1 είπε...

χαχα dcd από τα πιο πετυχημένα σου..:P Dont worry ένα στόλισμα επιταφίου αντιστοιχεί σε ενα τσιγαριλίκι..επομένως δε χρειάζεσαι απεξάρτηση..
Γείτων..όλα αλλάζουν αν θες..
Λίτσα ευχαριστώ, αλλά δεν το πρόσεξα ιδιαίτερα η αλήθεια είναι
ροϊδη χαχα αυτό πράγματι δεν το περίμενα,πάλι καλά μόνο ψάλτης ε?αλλά όλα είναι πιθανά
υπουργέ συνεχίζεις τα καλά λόγια ή μου φαίνεται? θα κάνω καιρό να φάω δηλαδή από το φούρνο..αχ θα πεινάσω πάλι:P
epsilon τουλάχιστον εσύ το συνειδητοποίησες νωρίς..:P Ε..

Mari-R1 είπε...

sigmund_01 thanks..αλλά σε αστικό κέντρο έχω μεγαλώσει και μάλιστα πιο κέντρο δε γίνεται..
sourfou σ ευχαριστώ dear..πλέον τα προσέχω , τους μιλάω, τα ποτίζω, κτλ :P

zero είπε...

Ο Απ. Παύλος είναι αποκαλυπτικός: “Θέλω γαρ υμάς ειδέναι ηλίκον αγώνα έχω περί υμών και την ενΛαοδικεία και όσοι ουχ εωράκασι το πρόσωπόν μου εν σαρκί, ίνα παρακληθώσι αι καρδίαι αυτών, συμβιβασθέντων εν αγάπη και εις πάντα πλούτον της πληροφορίας της συνέσεως, εις επίγνωσιν του μυστηρίου του Θεού και πατρός και Χριστού, εν ω εισί πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως απόκρυφοι.”. Η επιγνωση για τον Απόστολο, είναι η βαθειά γνώση και βεβαίωση για τους θησαυρούς της σοφίας που είναι κρυμμένοι στο πρόσωπο του Χριστού, και αυτήν την επιγνωση, δηλαδή την βαθειά γνώση, θέλει ο Απόστολος να προσφέρει στους χριστιανούς που δεν μπόρεσε να συναντήσει προσωπικά.

ΥΓ: η πιστη ειναι προσωπικη υποθεση του καθενος.

ζερο.

Unknown είπε...

μαριρένα,ίσως το καλύτερο σου.
Εγώ μεγάλωσα τελείως ελεύθερα-χωρίς πιέσεις κλπ,και πολύ εναντίον της θρησκοληψίας από τους δικούς μου.Παρόλα αυτά η μαμα μου πιστεύει-αρκετά.Αλλά πιστεύω ακράδαντα:Οι θεούσες με τα λιπαρά μαλλιά που νομίζουν πως το σαπουνάκι του θεού είναι αμαρτία να εκτελεστούν.Με συνοπτικές διαδικασίες.

Unknown είπε...

ΚΑΙ να εκτελεστούν.Συγγνώμη,κούνησαν το κεφάλι τα 8 μποφώρια!

Mari-R1 είπε...

ζερο μου συμφωνώ με σένα διαφωνώ με τον παυλάκο..:P
cherry χαχα... αυτό με το σαπούνι πάει πακέτο μάλλον..:)

zouri1 είπε...

α,σας το εχω ξαναπει,και εγω χτυπουσα την καμπανα την μ.Παρασκευη.
Στο κατοπιν επειδη ημουν και στην φιλαρμονικη απο την Γ.Δημοτικου,
εκανα την περιφορα του επιφανιου,που παντως εχει την καλυτερη μουσικη.

ZissisPap είπε...

Η περιφορά ήταν πάντα από τα καλύτερα μου...
Ακόμη και τώρα...

toolman είπε...

katarxin na po oti poli oraio post kai oti simfono 100% mazi sou!
pantos tha thela na toniso oti allo pisth kai allo ekklisia, allo pepi kai allo prepei!
de prepei na ta sigxeoume giati i pisti gia pollous einai kati to poli prosopiko, oxi gia mena pantos!
pistevo akradanta oti i pisti gennithike ap thn arxi tou anthropou kiolas apo thn adinamia na erminefsei orismena pramata, seismous, kataigides kai genikotera fisikes katastrofes. einai pio efkolo na rixneis to ftaiksimo se kati to "anotero" gia na exeis isixi th sineidisi sou. epeita afth i pisti ekselixthike sthn adinamia pali tou sigxronou anthropou, otan diladi vriskotan se mia diskoli katastash epikalouse ton "theo" gia na tou dosei dinami otan oloi oi alloi ton eixan egkataleipsei.
kai kati telefteo, sou ta priksa mallon, na mi ksexaso na po pos i thriskeia einai to teleiotero meso mazopoihshs kai ipokinishs ton anthropon, einai pio efkolo na skotoneis sto onoma ths thriskeias giati den exeis kai tipseis! vlepe jihad ktl....(ieros polemos).

telos, pisteve kai mi erevna! xaxa!

Mari-R1 είπε...

ζουρι και sigmund_01 εκεί θέλω να καταλήξω ότι ο καθένας μας έχει συμμετάσχει με το δικό του τρόπο στο εθιμοτυπικά θέματα της εκκλησίας..αλλά κατα πόσο μας επηρέασε ή συνεχίζει να μας επηρεάζει στο θέμα πίστη είναι το ζητούμενο..
toolman συμφωνώ κι επαυξάνω, και πιστεύω ότι έχω διαχωρίσει αρκετά την εκκλησία, τη θρησκεία και πίστη.. Από το μερικό στο γενικό..Υπάρχουν τρία στάδια-υποσύνολα, στο κέντρο όπου γεννιέσαι και ζεις βλέπεις την εκκλησία,μετά ανοίγεις τους ορίζοντες σου και βλέπεις πιο σφαιρικά το θέμα θρησκεία και μετά ακόμα πιο σφαιρικά το θέμα πίστη..Το θέμα είναι μετά τη σφαίρα πίστη τι υπάρχει..το κενό ή η σφαίρα άνθρωπος?

toolman είπε...

safos kai ta diaxorises, den eipa to antitheto!
oso gia to ti iparxei tha po o anthropos . nomizo oti emeis "orizoume" to ti tha ginei se sindiasmo me thn tyxi fysika, ola ta alla nomizo einai paramithakia gia tseligkes kai provata.....

tsitas είπε...

Sto sinolo twn oswn ypothikan, simfono me olous. I pisti i i thriskeia, einai (gia mena) kati vathitata prosopiko. An se kapoion to na pistevei ton kanei kalitero anthropo i tou dinei othisi kai kouragio se diskoles stigmes, tote kala kanei kai pistevei. An omos ton kanei ermaio allwn (epikindinwn) katastasewn, tote yparxei provlima.
Prosopika, sixainomai kai tis theouses me to moustaki kai to ladomeno malli, alla kai tous "stayroforous" twn thriskeiwn kai tis pistis.
As pistevei o kathis oti ton kanei na veltiwnei tin fisi tou. Ayto einai to zitoumeno gia ton anthropo: na ginetai kaliteros. Allwste i etimologia tis leksis anthropos einai anw - throskw = koitw psila. To psila den simainei koitw ton Theo, alla koitw makria me logiki kai synaisi.

tsitas είπε...

A! Mari-r1 ksexasa na po (mallon na grapso) oti to keimeno sou einai poli katharo!

toolman είπε...

nai to pline kai me ajax me diplo amoniazol, ase mas re tsita! xoxoxo!

"An se kapoion to na pistevei ton kanei kalitero anthropo i tou dinei othisi kai kouragio se diskoles stigmes, tote kala kanei kai pistevei."
de mporo na po oti diafono pliros alla den einai ligo geloio na pistevei oti kati aniparkto tou dinei othisi?
einai san ton kata fantasia astheni kai thn katastash placebo opou kai karamela na sou dosei o giatros an sto pasarei os farmakeftiko xapaki esy amesos nomizeis oti egines kala!

tsitas είπε...

nai, den leo oti den einai geloio, alla de nomizo na diafoneis oti isxiei.
Peri orekseos, kolokithopita!

Mari-R1 είπε...

τσιτα thanks για την παρέμβαση..θα συμφωνήση ότι ο καθένας κάνει ότι νομίζει ότι είναι καλύτερο γι αυτόν αλλά αρκεί να μην προσβάλλει την ιδιαιτερότητα ή την ελευθερία του άλλου..Όσο για το "καθαρό" είναι επειδή "ξεσκόνισα" τις μνήμες μου:p..
τοολμαν σε πολλούς λειτουργεί ομως το virtual χαπάκι μια χαρά και βρίσκουν την υγεία τους..επομένως δεν είναι κακό αναγκαστικά..

toolman είπε...

den eipa oti einai kako, opos th vriskei kathenas, ap thn allh de to vrisko kai kalo pantos! apla to vrisko ligo geloio kai outopiko.
ennoeitai oti

toolman είπε...

ennoeitai oti kaneis de prepei na epivalletai ston allon gia otidipote, oxi mono gia themata pisths.
einai zitima koinonikis pathogeneias pantos, etsi pistevo.
pao na anapso ena keraki tora....
xoxoxo!